koplogo

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Rekenvoorwaarden Vormen van tellen:
                                  Begeleidingsdienst voor vrijescholen                                      P. van Meurs

 

Vormen van tellen

Rekenvoorwaarden kleuterklas Son

Tellen tot 10 Son Rekenvoorwaarden

Tellen en doen A. Zwart

A. zwart Rekenvoorwaarden


vensteropeningVoorbeelden van tellen in de klas












1. Akoestisch tellen
Allerlei taalspelletjes kunnen kinderen helpen het akoestisch tellen te ontwikkelen
Zoals het liedje : Een, twee, drie vier, hoedje van papier.

2. Synchroon tellen Kinderen ondernemen activiteiten die het synchroon tellen bevorderen.
Elke ochtend tellen we de kinderen in de klas.
Telliedjes met beweging Heb je wel gehoord van de zeven de zeven….
De leerkracht richt allerlei activiteiten in om het synchroon tellen te ontwikkelen.

3. Resultatief tellen.
Ook hier wordt vanuit het dagelijks handelen in de klas geoefend.
Tel eens of er genoeg bordjes op tafel staan.
Twee kinderen zijn aan 't werk met de kralenplank. Ze houden zich aan hun afspraakje: Tien witte, tien gele, tien rode, tien blauwe... .Van alle kleuren tien. 't Wordt een fleurig patroon.

4. Binnen de kleuterklas wordt er zo nu en dan al gericht gewerkt aan het verkorte tellen.
De chauffeur zit al klaar, 't stuur in de hand. Zijn passagiers zitten op de stoelen. Wel twaalf staan er klaar, in rijen van twee. De laatste twee rijen zijn nog onbezet. De chauffeur kijkt achterom en roept: De bus gaat vertrekken, er kunnen nog vier mensen instappen.